Oleg Tinkov: De Roebel Regeert

Oleg Tinkov

„Ik laat niemand mijn piemel zomaar zien en dans niet in mijn blote reet op tafel. Ik ben uitgesproken ja, maar ik zoek de aandacht niet speciaal op. Ik ben gewoon wie ik ben, en dat sommige mensen daar moeite mee hebben, dat is dan jammer.” Aangenaam, hier spreekt Oleg Tinkov. Entrepreneur en eigenaar van de wielerploeg Tinkoff-Saxo. Onderuitgezakt in een comfortabele stoel kauwt de Russische miljardair op een iets te groot stuk kauwgom het verlies van zijn kopman Alberto Contador weg. „’Dit is een nachtmerrie’, was het eerste wat ik dacht toen ik Alberto op de grond zag liggen.”

„Ik heb jou toch al gesproken”, kijkt hij me met vragende blik aan als ik me voor de tweede keer aan hem moet voorstellen. „Wegwezen dan, want je bent niet meer belangrijk voor me. Nou goed, een paar vragen nog, maar dan ben ik klaar hoor”, zegt hij lachend met een zonnebril voor zijn ogen die eigenlijk te blits is voor een man van 46 jaar. De perschef van TinkoffSaxo komt, nadat ’mister’ Oleg de teambus in is gestapt, beduusd zijn verontschuldigingen aanbieden. „Sorry hoor, hij is af en toe een beetje apart, maar hij meent het niet zo.”

Het rampscenario voor zijn ploeg heeft dan allang plaatsgevonden. In de tiende Touretappe naar LaPlanche-des-Belles-Filles voltrok zich op 14 juli het noodlot voor Tinkoff-Saxo, toen Contador over de kop vloog en zijn scheenbeen brak. Als eerste zo’n beetje was Tinkov degene die zijn kopman na diens opgave in de armen nam en hem een troostende schouder schonk. Na een knip met zijn vingers stond zijn privévliegtuig klaar om ’El Pistolero’ naar Madrid te vliegen, zodat hij meteen aan zijn revalidatie kon beginnen.

En dat terwijl de excentrieke Rus een jaar eerder op 22 juli nog via Twitter Contador schoffeerde met teksten als: ’Zijn prestaties komen niet overeen met zijn salaris. Te veel geld en hij is niet hongerig, dat is mijn mening. En dat mag ik zeggen. Hij moet harder werken’. En een week later: ’Hij rijdt de Vuelta niet – hij is moe, LOL, what the fu*k. Conta is moe van één race? Hij is echter niet moe van het ontvangen van een ENORME check elke maand’.

„Ik houd wel van een dolletje”, zo lacht hij met een knipoog die teksten weg. Elke maand dreigt de flamboyante Rus wel eens één van zijn ploegleiders met ontslag, maar na een stukje fietsen is hij zijn ’dreigementen’ allang weer vergeten. Ook tijdens deze Tour de France fietst hij een deel van de etappes. Vlak voordat het peloton voorbij raast, stapt hij bij manager Bjarne Riis in de wagen om zo aan de finish te geraken. In de Giro d’Italia reed hij in totaal zo’n 2000 kilometer op dezelfde manier. Alleen gebeurde het toen nog weleens dat hij niet netjes op tijd uit de weg ging wanneer de koers passeerde. Nee, zo nu en dan trapte hij dan een paar kilometer gezellig mee in het peloton. „Ik heb het zelf nooit als prof gered, maar won wel veertig wedstrijden als amateur. Ik ben gek op deze sport, vandaar ook dat ik een ploeg ben begonnen.”

In 2006 startte hij met de bescheiden continentale wielerformatie Tinkoff-Restaurants, bestaande uit alleen Russische renners. Nu bezit Tinkov één van de duurste ploegen van het peloton, met één ultiem doel: De Tour de France winnen. „Het wielrennen is als een piramide. Kijk”, zo wijst hij met zijn vinger de top aan. „Hier staat de Tour de France en daaronder komen de Giro d’Italia en de Vuelta a España. En dan daaronder pas de rest.” Zo laat hij een moment later aan een Belgische journalist met stemverheffing weten dat een zege in de Ronde van Vlaanderen niet echt meetelt in het wielermetier. „Who cares?”, zegt hij schouderophalend. „Wanneer je de Tour niet wint, ben je niks als ploeg. Omega Pharma-QuickStep heeft een geweldig team hoor, met goede renners. Maar de Ronde van Frankrijk gaan ze niet winnen. En daar draait de wielersport toch echt vooral om.”

Tinkov heeft zo nu en dan nog weleens de neiging om te chargeren. En aangezien zijn team dit jaar de Tour niet gaat winnen, lijkt de vraag op zijn plaats of het seizoen nu verloren is. „We hebben een sterke Giro gereden, met twee ritzeges van Michael Rogers en een zesde plaats van Rafal Majka. En ook de Vuelta moet nog komen, waarin we nog wat kunnen winnen. Maar inderdaad over het geheel genomen zal het seizoen oké zijn en niet meer dan dat, want het was alleen succesvol geweest wanneer we de Tour de France hadden gewonnen. En dat was zeker gebeurd wanneer Alberto niet was gevallen, want dat ruime minuutje op Nibali had hij goedgemaakt. Contador was de sterkste van deze Tour, zonder twijfel. Maar goed, in sport wordt gewonnen en verloren. En wanneer je verliest, moet je de nederlaag ook accepteren.”

Nu al wordt alles in werking gesteld om volgend jaar de sterkste formatie van het peloton te creëren. Namen die worden gelinkt aan TinkoffSaxo dansen al maanden door het peloton. „We praten met renners als Wilco Kelderman, Andrew Talansky en Alejandro Valverde. Maar niks is concreet. Alle klassementsrenners die bij ons terecht komen, moeten wel weten dat ze volgend jaar in dienst gaan rijden van Alberto, want hij is in ieder geval in 2015 ook nog onze kopman. Tot en met dan heeft hij een contract”, aldus de man die wel diep in de buidel tastte om Peter Sagan volgend jaar in de ploeg te hebben.

Tinkoff houdt verder alle opties open, zo laat hij weten. Behalve voor Wiggins, want ook voordat die bij Sky verlengde, stond de Britse Tourwinnaar van 2012 niet op zijn verlanglijstje. „Wiggins is een vreemde coureur, die zin moet hebben om goed te presteren. Anders heb je niets aan hem. Hij is niet constant. Dit is geen kleuterschool. Wanneer je een contract hebt bij een ploeg, moet je presteren, zo simpel is het.”

Zijn vrije geest heeft hem de miljardair gemaakt die hij nu is. Met het biermerk Tinkoff Beer legde hij de basis voor zijn kapitaal. „Ik verkocht het dubbele van wat Heineken verkocht in Rusland. Op een gegeven moment hebben een paar Belgen dat gekocht van me voor een achterlijke prijs. Ik had niet eens gedacht dat ze de helft zouden betalen”, zo lacht hij nu nog steeds om het bedrag van 167 miljoen euro dat InBev in 2005 aan hem overmaakte. Momenteel heeft hij een creditcardbedrijf onder de naam Tinkoff Bank en staat hij op de Forbeslijst met een geschat vermogen van 743 miljoen euro op plaats 1627.

Hij groeide op als zoon van een Siberische mijnwerker, maar inmiddels wordt hij gezien als de ’Roman Abramovich’ van het wielrennen. Ook daar heeft hij zo zijn eigen visie op. „Ik ben geen Abramovich. Ik geef ook niet zomaar honderden miljoenen uit. Ik ben gek op de wielersport, maar het is ook juist een manier om je bedrijf betrekkelijk goedkoop aan de wereld te laten zien. Voor 10 miljoen euro heb je al een Mickey Mouse-team en voor 25 miljoen bezit je één van de beste ploegen. Maar je moet wel een idee hebben. Ik breng een zakelijke benadering aan de wielersport, die veel ploegen ontberen. Die worden gerund door ex-renners en je moet toch eerlijk zeggen dat de meesten niet heel slim zijn. Ze hebben niet gestudeerd, maar heel hun leven gefietst. We respecteren ze voor hun sportieve prestaties, maar dat betekent niet dat ze zomaar even een wielerploeg kunnen runnen. Er zijn uitzonderingen zoals Johan Bruyneel, Patrick Lefevere en Bjarne Riis, maar dat komt niet vaak voor.”

„En dan is Bruyneel natuurlijk een geval apart. Op het niveau dat hij een ploeg runde, is echt crimineel. Ik ben zelfs verbaasd dat hij niet in de gevangenis zit. Hij is weggekomen met drugshandel. Waarom doet iemand dat? Denk je dat ik miljoenen uitgeef en dan zo dom ga doen met doping? Dat gebeurt in ploegen waar managers hun gang kunnen gaan, omdat het niet hun geld is. Ze moesten de Tour en andere wedstrijden winnen om de sponsor te houden, dus namen ze alle risico’s met alle gevolgen van dien. Door die situatie is deze rotzooi in het verleden allemaal ontstaan. Wanneer wij niet winnen is het teleurstellend, maar betekent het niet meteen het einde van de wereld. Ik denk ook dat het peloton veel schoner is nu. Ik zie nu geen doping en wanneer het er is, gebeurt dat op het lagere rijdersniveau. Of zoals je wilt, domme rijdersniveau. Het is zeker niet meer georganiseerd. De grote renners nemen het risico niet meer nadat het biologisch paspoort er is gekomen”, aldus Tinkov, wiens renner Roman Kreuziger wel op nonactief is gesteld met afwijkende bloedwaardes. „Maar dat onderzoek loopt nog.”

Hoewel dit seizoen dus grotendeels verloren is gegaan na de uitschakeling van Contador, is Tinkov zo blij als een kind met zijn ’speeltje’. „Ik geniet hiervan. Elke dag een stukje fietsen, daarna de koers zien vanuit de auto, een biertje drinken en dat een maand lang in de Tour. Dit is toch prachtig. Sommige mensen geven geld uit aan hoeren, auto’s, huizen of een jacht. Ik aan een wielerploeg. Ik raad het iedereen aan die geld heeft. Het is een hobby of speeltje, kijk maar hoe je het wil zien. Ik wil op deze manier mijn geld spenderen. Ik ben ook voor nieuwe ontwikkelingen, zoals camera’s in de teambus en de ploegleiderswagen. In de Giro gebeurde dat tijdens de teambespreking en Bjarne wilde dat liever niet. Ik wel, dat geeft de mensen ook een andere kijk op de sport. Het gaat om entertainment.”

En dat laatste brengt Tinkov zeker in de wielersport, al wil hij ook prestaties. „Wij moeten de standaard gaan bepalen in de wielersport. We moeten elk jaar verbeteren, want ik ben nooit tevreden.”

En hoewel de winnaar van de Tour de France van 2014 voor hem ook nog niet helemaal vaststaat, weet hij wel al wie de editie in 2015 gaat winnen. „Wat is dat voor een vraag? Alberto Contador natuurlijk. Hij is de beste renner van het peloton.”

Bron: De Telegraaf zaterdag 19 juli 2014

Reacties staat uit voor Oleg Tinkov: De Roebel Regeert

Opgeslagen onder Wielerwereld

Reacties zijn gesloten.