Wilco Kelderman heeft vertrouwen voor Amstel Gold Race terug

Wilco Kelderman

Zijn status en zijn eigen ambities waren het laatste anderhalf jaar misschien wel zijn grootste handicap. Vraag aan Wilco Kelderman hoe hij het liefste koerst en hij antwoordt lekker onbevangen aanvallen. Het bracht hem naar zijn beste resultaten én naar de rol van kopman. In het keurslijf van het leiderschap zat zijn talent misschien wel té lang gevangen.

In de aanloop naar zijn belangrijkste klassieker van het jaar, de Amstel Gold Race, won Kelderman de belangrijkste kwaliteit voor een topsporter terug: zelfvertrouwen. De dag dat hij vorig week de gele leiderstrui in de Ronde van het Baskenland droeg, voelde als een bevrijding. Ruim een jaar lang vielen de puzzelstukjes niet goed op zijn plek. Het jaar 2015 was geen verloren seizoen, maar zijn zeldzame talent kon niet bevestigd worden.

„Na een tegenvallende Parijs-Nice en een opgave door ziekte in Catalonië, ging ik zonder al te veel verwachtingen naar het Baskenland”, vertelt Kelderman. „Misschien was ik daardoor juist mentaal heel fris. Ik nam me voor om gewoon lekker te koersen en dan zien we het wel. Soms moet je ook gewoon durven aan te vallen.”
En juist op het gevoel fietsen had de 25-jarige ruwe diamant van de Nederlandse wielersport de laatste tijd te weinig gedaan. Zijn zevende plek in de Giro d’Italia en vervolgens een zeer knappe vierde plaats in de Dauphiné bevestigden in 2014 wat hij in zijn mars heeft.

„Juist die Dauphiné gaf me veel vertrouwen. Na de goede Giro was daar geen echte verwachting, maar ik bleek er nog de perfecte vorm uit Italië te hebben. Zo was ik de enige die in een bergrit het wiel van Chris Froome en Alberto Contador hield. Voor mezelf dacht ik: ik ben er nu wel. Ik kan een vaste top-tien renner in de rondes worden. Zo groei je naar het kopmanschap toe en draag je meer verantwoordelijkheden. Onbesuisd aanvallen kan ineens niet meer, omdat het niet meer geaccepteerd wordt dat je door een ondoordachte actie alles kunt verliezen.”
Zijn prestaties kwamen in 2014 misschien sneller dan zijn fysieke en mentale ontwikkeling. Binnen de ploeg moest hij nog groeien als leider. Ook werd hij terug geslagen door fysieke klachten, waaronder een lang slepende rugblessure. Ondertussen was het verwachtingspatroon in Nederland ongekend hoog. Er heerste de gedachte dat Kelderman onder de 23-jarigen het enige talent van de wereld was, maar er was zeker een handvol leeftijdsgenoten dat al meer had gepresteerd.

„De top is de laatste jaren in de breedte ongekend gegroeid. In het Baskenland stapte ik na drie lastige ritten met voor mij doen heel hoge vermogens van de fiets. Toch zat ik die dagen gewoon nog in een groep van vijftig renners. Als je tegenwoordig even iets minder bent, zak je direct ver weg in een klassement.”

Toch heeft Kelderman het gevoel dat hij nu zijn vormpeil uit de Giro en Dauphiné 2014 weer heeft opgepakt. De afgelopen winter is hij er met veel core training in geslaagd om zijn rug en bilspieren sterker te maken. „Ik zit nu rechter op de fiets, waardoor ik meer power op de pedalen kwijt kan.”

De Amstel Gold Race is sinds het afgelopen jaar een thuiswedstrijd voor de geboren Barnevelder geworden. Nu hij in Lanaken woont zijn de Zuid-Limburgse heuvels zijn dagelijkse trainingsgebied. „Elke oneffenheid in die kleine weggetjes van de Amstel ken ik inmiddels. Ik vind dat koersen op die smalle wegen wel wat hebben. Ik houd wel van spektakel.”
Zoals Kelderman vorig jaar in zijn eerste Gold Race demonstreerde. Na de Eyserbosweg koos hij met o.a. Vincenzo Nibali de aanval. „Totdat ik in dat weiland stuurde… Ik miste een bocht. Deze week zag ik dat daar opnieuw grind ligt, dus ik ben nu gewaarschuwd.”

Of hij frank en vrij kan koersen, weet Kelderman nog niet. De rolverdeling met Gesink, Vanmarcke en Martens is binnen Lotto-Jumbo nog niet bepaald. ,,Ik wil in elk geval een finale rijden”, zegt hij ambitieus.

Bron: De Telegraaf, vrijdag 15 april 2016

Reacties staat uit voor Wilco Kelderman heeft vertrouwen voor Amstel Gold Race terug

Opgeslagen onder Wielrennen2016

Reacties zijn gesloten.